Etem Şahin, Enstrümanlar Sergisiyle Sanatseverlerle Buluşuyor

Etem Şahin, Enstrümanlar Sergisiyle Sanatseverlerle Buluşuyor

Enstrümanlar sergisi, sanatçı ve aracısı arasında kurulan romantize edilmiş bir ilişkinin sessiz diyaloğunu yansıtıyor.

A+A-

Anel Grup tarafından desteklenen Galeri 5, 11 Eylül-31 Aralık 2017 tarihleri arasında Etem Şahin’in “Enstrümanlar” başlıklı kişisel sergisine ev sahipliği yapıyor. Sanatçı sergi mekânını, enstrümanları sahneye çıkararak kullanıyor.

Galeri 5 sergi mekânında daimi olarak yer alan piyano, serginin çıkış noktasını oluşturuyor. Sanatçı Etem Şahin’e göre bu piyano bir enstrüman olmasının yanı sıra beklenmedik şekilde bir galeri mekânında var oluşuyla, Galeri 5 sergi alanını diğer sergi mekânlarından ayıran bir nesne aynı zamanda. Şahin’in bu nesneden esinlenerek, mekâna özgü bir şekilde ürettiği “Piyano için Etüd 1” isimli işi, mekânda yer alan piyanonun yağlı boya resmi. Ancak Galeri 5 sergi alanında, orijinalinin arkasında anlam kazanan bu iş, bir yandan mekânının biricikliğini işaret ederken diğer yandan kendi biricikliğini oluşturuyor.

Buradan yola çıkarak sanatçı, sergi için kendine ayrılan mekânı ve zamanı enstrümanlarına, yani kullandığı araçlara ve malzemelere adıyor, onlara ayna tutuyor ya da kendi tabiriyle “enstrümanlara verilen görevlerin ötesine geçerek onları sahneye çıkarıyor.”

Bu araçlardan bir tanesi elimizden düşmeyen, neredeyse bedenimizin bir parçası haline gelen akıllı telefonlar. “Telefon” isimli yağlı boya resminde, bir akıllı telefonu bilinmedik bir zamanda ve mekânda havada bırakarak özgürleştiren sanatçı, “Fon”, “Telefon” ve “Kafatası Fon” başlıklı heykel serisinde ise çeşitli dönemlere ait cep telefonlarını hafızasında kaldığı şekliyle yeniden üretiyor.

Sergide yer alan “Fihrist’’ ve “Sulu Boya Pedi”nde ise sanatçı işlerin üretildiği zeminleri de bir enstrüman olarak ele alıyor: “Fihrist”, fihrist sayfaları üzerine yapılan bir desen serisinden oluşurken, “Sulu Boya Pedi”nde sanatçının başka bir sulu boya resmi yaparken palet olarak kullandığı kağıdın üzerindeki lekelere müdahale etmesiyle, bu kağıt işlevsel bir araç olmaktan çıkıp başlı başına bir resme dönüşüyor.

Yalnızca nesneleri değil eserlere verilen isimleri de bir araç olarak gören sanatçı, bir dönemde aldığı ve artık ne kendisinde ne de piyasada bulunan bir kalemle ürettiği desene “Kayıp Kalem” ismini veriyor. “Kayıp Kalem”, desenin üretiminde sanatçıya eşlik eden aracın, bir kalemin nostaljisini temsil ediyor. Şahin, “Enstalasyon (Piyano için Etüd 2)” isimli tuvalinde ise planladığı ama yapamadığı bir enstalasyonu, Galeri 5 sergi mekânının zemin ve duvarını baz alarak iki boyuta sığdırıyor.

“Piyano için Etüd 1” ve “Enstalasyon (Piyano için Etüd 2)” resimleri mekâna ayna tutarak Galeri 5 mekânını da bir enstrümana çeviriyor. Bu iki resimde bir fikir olarak var olan aynalar, “Aracı Serisi”nde vücut buluyorlar. Bu desen serisinde yer alan ayna, figürlerin kendileri ile yüzleşmelerini sağlayan bir araca, aracıya, belki de ara bulucuya dönüşüyor.

“Enstrümanlar” sergisi, sanatçı ve aracısı arasında kurulan romantize edilmiş bir ilişkinin sessiz diyaloğunu yansıtırken, bir yandan da nesnelerin yani maddelerin kutsallaştırıldığı, insanların araçsallaştırıldığı bir dünyaya ayna tutuyor.

1986 yılında İzmir’de doğan Etem Şahin, Paris Sorbonne Nouvelle Üniversitesi’nde “Sinema” lisansını tamamladıktan sonra Paris Panthéon Sorbonne Üniversitesi’nde “Sanatta Yeni Medyalar” yüksek lisansını bitirdi. 2012-2014 yılları arasında İzmir Ekonomi Üniversitesi’nde “Sinema ve Yeni Medya Sanatı” üzerine dersler veren sanatçı İzmir’de yaşıyor ve üretiyor.

HABERE YORUM KAT